Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
197 postów 2295 komentarzy

Społeczeństwo inwestorów

Andrzej Madej - Od urodzenia praktyk przedsiębiorczości.

Zdrowie w ekonomii solidarności

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Pomóżmy humanizacji ochrony zdrowia. Taranowi uspołecznienia gospodarki rynkowej.

 Daremne żale

Trzeba z żywymi naprzód iść,
Po życie sięgać nowe:
A nie w uwiędłych laurów liść
Z uporem stroić głowę.
 
Wy nie cofniecie życia fal.
Nic skargi nie pomogą.
Bezsilne gniewy, próżny żal
Świat pójdzie swoją drogą.
(Adam Asnyk, 1877)
 
Opór przed społecznymi oczekiwaniami zmian ustroju demokratycznego, podejmowany przez medialnie uformowane elity, każe przewidywać podobne zachowania w każdym wymiarze modernizacji Polski. Modernizacji koniecznych, by samodzielność w pracy możliwa dzięki nowoczesnym technologiom, służyła wolności realizowanej w doktrynie ekonomii solidarności, a nie była poddana zniewoleniu realizowanemu w doktrynie ekonomii segmentacji. Jednej z alternatywnych doktryn dla nowych zasad ustroju gospodarczego, które wkrótce zastąpią dogorywające zasady doktryny ekonomii wolnego rynku.
Taka jest logika obrony istniejącego status quo przez centra medialno – polityczne, współdziałające z beneficjentami wertykalnego realizowania przewag finansowych i przywilejów zawodowych.
Logika dominująca we wszystkich stolicach Europejskich państw. Od Lizbony do Moskwy.
 
 
Dorastać do Konstytucji
 
Horyzontalna komunikacja w globalnej sieci wiedzy pozwala już dziś na uzupełnienie mechanizmu rynkowej samoregulacji przedsiębiorczości gospodarczej (dopasowanie podaży odpowiednio do popytu opartego na potencjale indywidualnych oszczędności), nowymi mechanizmami samorządowej samoregulacji przedsiębiorczości gospodarczej (dopasowanie podaży usług rozwojowych odpowiednio do popytu opartego na potencjale wspólnotowej solidarności). Tym samym wzmacniać się będzie znaczenie pracy solidarnej dla wolności i równości, pomagając w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w praktyce ekonomii solidarności. Powiązanie obu mechanizmów wprowadzi ustrój społecznej gospodarki rynkowej wpisany już do Polskiej Konstytucji.
 
Wpisany, dzięki gigantycznemu dorobkowi Katolickiej nauki społecznej i Lubelskiej szkoły personalizmu.
 
 
Własność prywatna i powszechne przeznaczenie dóbr 
 
„34. Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb. Dotyczy to jednak tylko tych potrzeb, za których zaspokojenie można zapłacić, to jest które dysponują siłą nabywczą, i tych zasobów, które „nadają się do sprzedania”, czyli mogą uzyskać odpowiednią cenę. Istnieją jednak liczne ludzkie potrzeby, które nie mają dostępu do rynku. W imię sprawiedliwości i prawdy nie wolno dopuścić do tego, aby podstawowe ludzkie potrzeby pozostały nie zaspokojone i do wyniszczenia z tego powodu ludzkich istnień. Konieczne jest też udzielenie ludziom potrzebującym pomocy w zdobywaniu wiedzy, we włączaniu się w system wzajemnych powiązań, w rozwinięciu odpowiednich nawyków, które pozwolą im lepiej wykorzystać własne zdolności i zasoby.”
Centesimus annus, rozdział IV, Watykan 1 maja 1991.  
 
 
Idzie nowe
 
  1. Technologiczne ułatwienia w pracy wykonywanej dla bezpośredniego zaspokajania potrzeb, sytuują każdą pracę solidarną, zarówno tą opłacaną w formie usług rozwojowych, jaki i tą nieopłacaną a powodowaną zobowiązaniami moralnymi, w kluczowym miejscu praktyki i refleksji ekonomicznej.
  2. Horyzontalna komunikacja pozwala na dokonywanie bezpośrednich wyborów w zakresie celów solidarnego organizowania wspólnot, jako mechanizmu wspólnotowej samoregulacji w równoważeniu potrzeb i możliwości usług rozwojowych.
  3. Dynamika i efektywność samorządności wspólnot zależeć będzie od skali zainteresowania i wykorzystania standardów kultury życia publicznego w państwie, w tym polityk społecznych tworzących infrastrukturę gospodarczą .
  4. Zwiększanie, zmniejszane lub zwracanie po-datków wybranym społecznościom prowadzi do wsparcia samoregulacyjnego organizowania wspólnot przy wykorzystaniu pracy solidarnej.
  5. Bez względu na przyjętą formę rozliczeń, ekonomicznie ujmując Program rodzina 500+ jest mechanizmem zmniejszania obciążeń podatkowych dla tych osób, które podejmują trud wychowania dla solidarności międzypokoleniowej.
  6. Tym samy Program rodzina 500 + jest instrumentem uspołecznienia gospodarki rynkowej , integrującym politycznie wartości i zasady określone w Polskiej Konstytucji.
 
 
Zdrowie dla wolności i równości
 
Uspołecznienie gospodarki rynkowej, będzie ułatwiać kulturze wiązanie wolności z równością. Nowoczesne technologie ułatwią gospodarowanie dla bezpośredniego uzyskiwania dobra, horyzontalna komunikacja ułatwi polityczne ustalanie sposobów zaspokojenia wspólnego dobra w świecie doczesnym. Wprowadzenie mechanizmów samoregulacji samorządowej i uzupełnienie w ten sposób przestrzeni samoregulacji dla pracodzielności, jako piątej cnoty kardynalnej cywilizacji łacińskiej, jest kwestią czasu. Szacuję ten okres na 10 do 50 lat.   
 
 
 
Wyzwania dla konieczności wprowadzenia zmian, identyfikowane sią w naszym życiu zarówno od strony kultury fizycznej jak i od strony kultury pamięci. Podobnie  identyfikowane są szanse na dobre zmiany, skupiając się na rozwoju solidarności międzypokoleniowej dzięki wychowaniu (domowej edukacji pracy solidarnej).
 
Ekonomiści już widzą, że skoncentrowanie zarządzania kapitałami uniemożliwia rynkowi wycenianie efektywność gospodarowania. Mocne pytania o nowe zasady ekonomii  postawiono pół wieku temu (pierwszy Raport Klubu Rzymskiego). Otwarta dzięki sieci wiedzy refleksja nad roztropnym wykorzystaniem zasobów materialnych, coraz odważniej meandruje pomiędzy możliwościami segregacji a aspiracjami solidarności. Choć stare, zbrojne w pancerze poprawności politycznej, wciąż trzyma się mocno.
 
Medycy już wiedzą, że cyfrowe technologie diagnostyczne wymagają zmiany odpowiedzialności za dobrostan zdrowia. Aby medycyna służyła wolności i równości, powinni pomóc w uspołecznieniu profilaktyki medycznej, w humanizacji systemu ochrony zdrowia.
Powinni pomóc, ale samopomoc zdrowia nie może być uczona w gabinetach lekarskich, nie może być wprowadzona rozkazem, ustawą.  Rewolucja w zdrowiu musi być z nas.
 
I w tej naturze organiki zmian jest dla mnie nadzieja, że wprowadzenie przez Polskich polityków mechanizmów samoregulacji samorządowej dla pracodzielności, nastąpi w Kraju nad Wisłą, jeszcze za mojego życia (od 1955 roku).
 
 
Ludzka zmiana
 
Przez kilka lat Tomasz Parol, Naczelny Redaktor Nowego Ekranu i jego współpracownicy, wkładali wiele serca i wysiłków w przygotowywanie i relacjonowanie Marszów Niepodległości. Ich udział miał wymiar zaledwie pomocniczy wobec politycznych i medialnych liderów  Marszów, ale był ważny.
Sądziłem wtedy i widzę to  dziś, że bez wsparcia politycznych liderów zmian, ofiarną pracą Tomasza Parola,  Ryszarda Opary i tysięcy ufających ich rzetelności  rodaków, ani Andrzej Duda, ani PiS ani Kukiz 15 nie uzyskaliby w 2015 tylu głosów.
 
Warto pamiętać, że fundamentem dla polityki społecznej Dobrej zmiany była praktyka samorządności w samodzielność dla solidarności. Ale nie tej samorządności określonej ustrojowo 26 lat temu, w coraz mniej istotnych ramach terytorialnych rozgraniczeń, ale tej samorządności dla dobra rzeczy wspólnych, wypływającej z poczucia godności każdego z nas.
 
Przypominam o tym współczesnym owocowaniu tradycji dawnej Rzeczpospolitej, bo sądzę, że otwieranie się serc, umysłów i domów dla pracodzielności, następować może tylko dzięki praktykowaniu ofiarności w samopomocy zdrowia przez najlepszych z nas.
 
Świat idzie ludzką drogą …
 
---------
Zdjęcie TK tygodnika Wprost
 
 

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930