Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
192 posty 2253 komentarze

Społeczeństwo inwestorów

Andrzej Madej - Od urodzenia praktyk przedsiębiorczości.

Ustrój pracy dobroczynnej

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Wprowadzany do Polskich rodzin przez program 500+ kapitał nowego stylu życia, stawia pytanie o współczesne rozumienie pracy.

  
XIX wieczne źródła
 
Praca organiczna, czyli działanie na rzecz rozwoju gospodarczego ludności z ziem polskich. Pozytywiści uważali, że społeczeństwo przypomina żywy organizm - tak jak dla właściwego funkcjonowania organizmu niezbędne jest zdrowie wszystkich organów, tak dla dobra społeczeństwa potrzebny jest równomierny rozwój wszystkich jego warstw i dziedzin życia. W związku z tym zaapelowali do ludzi: „bogaćcie się” i sformułowali liberalne hasło „rozumnego egoizmu”. Sądzili, że należy pomnażać osobisty majątek, a przy tym tworzyć miejsca pracy dla uboższych. Organicznikami byli przemysłowcy, kupcy, bankierzy i właściciele majątków ziemskich, gospodarujący w warunkach kapitalistycznych.”
 
      
Nowy styl życia
 
Przestrzeń -  cyfrowe możliwości kontaktów i zasobów pamięci, otwierają nowy wymiar politycznej aktywności. Sieciowe instytucje samorządności, powinny pomagać w integracji różnych wspólnot terytorialnych dla gospodarowania publicznymi wartościami w przestrzeniach.
 
Czas - cyfrowe możliwości kontaktów i zasobów pamięci, otwierają nowy wymiar gospodarowania czasem. Sieciowe instytucje samorządności, powinny pomagać w integracji różnych wspólnot terytorialnych dla gospodarowania czasem nadzwyczajnych momentów Kairos.
 
Ustrój - nowe instytucje samorządowego ustroju życia publicznego powinny pomagać jakości, naszego coraz bardziej spontanicznego i multilokalnego stylu życia.
 
 
Klaster zasobowe samoregulacji (dawniej: hybrydowej samorządności)
 
1) Programem Rodzina 500+ Rzeczpospolita wprowadziła mechanizm finansowego zasilania samodzielności dla solidarności międzypokoleniowej.
 
2) Aby ten zasób kapitału pracy solidarnej rodzin, stał się równocześnie zasobem kapitału pracy organicznej wspólnot, wspierać go powinny nowe instytucje samorządowego ustroju życia publicznego.
 
3) Warunki działania tych instytucji będą określane przez rząd w programach polityki społecznej poprzez wyznaczanie mierników oceny efektywności ekonomicznej rozwoju społecznego oraz skali zaangażowania budżetowego dla jakości życia.
 
4) Kontrolę społeczną efektywności ekonomicznej realizacji konkretnych zamierzeń polityk społecznych zapewnić powinno powiązanie trzech kryteriów ocen: (i) budżetowania wspólnoty terytorialnej administrującej kluczowymi zasobami materialnymi, (ii) inwestowania rynku finansowego pożyczającego inicjatorom pieniądze na pokrycie bieżących zobowiązań, (iii) współfinansowania rodzin korzystających z usług społecznych.
 
5) Taka instytucja wsparcia wykorzystania nowoczesnych technologii do bezpośredniego osiągania dobrobytu dzięki pracy solidarnej w rodzinach, określona została roboczo terminem klaster zasobowy hybrydowej samorządności.
  
6) Jest zatem klaster zasobowy samoregulacji instytucją systemu powszechnej edukacji, rozwiającej wiedzę dzięki pracy dobroczynnej wykonywanej w rodzinach, pracy określanej jako praca solidarna oraz dzięki pracy dobroczynnej rozwijanej w służebnych dla nich instytucjach społecznych, pracy określanej jako praca organiczna.
 
 
Racja polityk rozwoju wiedzy
 
  • Społeczna kontrola efektywności ekonomicznej polityki rządu, potrzebna i możliwa dzięki instytucji klastra zasobowego, operującego mechanizmem trójpodmiotowej regulacji zaangażowania organizatorów i uczestników zadań publicznych, pozwala na projektowanie i realizowania strategii odpowiedzialnego rozwoju Polski.
  • Proramów wsparcia dla suwerena solidarności, jako głównego zasobu dobroczynności i dobrobytu, którym zgodnie z polską kulturą i polską Konstytucją jest rodzina.
  • Oznacza to, że uniwersalnym celem wszystkich polityk społecznych rządu, powinno być samokształcenia w rodzinie,  jako paradygmatu systemu personalistycznych usług społecznych (dawnej: powszechnej edukacji).
 
XXI wieczne potrzeby
 
Przyjmując za Norwidem:
że praco - dawcą jest osoba odpowiadająca wobec swojego sumienia za jej jakość
a praco - dzielność jest cnotą powiązania trudu z godnością pracy,
    
zgodnie ze współczesnymi oczekiwaniami gospodarki sieci wiedzy: 
przez pracę solidarną rozumiem pracę wykonywaną dla bezpośredniego zaspokojenia potrzeb własnych lub swoich bliskich,
przez pracę organiczną rozumiem działania instytucji kultury fizycznej i kultury pamięci, wzmacniające samokształceniem w rodzinie w wykorzystywaniu cyfrowych technologii pracą solidarną.
  
Łącznie tworząc kulturą solidarności (dawnej kulturą daru) warunki systemu społecznej gospodarki rynkowej,  pozwalającego na wykorzystanie komunikacji w sieci dla realizacji pomocniczych polityk społecznych.   
 
         
 
 
Rys. 1 Model pomocniczego organizowania pracy w kulturze solidarności (w kulturze daru).  
 
Potwierdzenie użyteczności takich pojęć, proponuję dokonać poprzez wprowadzenie do priorytetów polityk społecznych rządu nowych miar oceny efektywności wsparcia domowej edukacji pracy solidarnej, w zakresie sportu, jako promocji zdrowia oraz w zakresie turystyki, jako kultywowania dziedzictwa. 
 
Dla sportowej promocji zdrowia, jako miarę oceny efektywności ekonomicznej pilotażowego programu polityki społecznej kultury fizycznej, proponuję przyjąć stopień uczestnictwa młodzieży w testach kontroli wydolności fizycznej.
 
Dla turystycznego kultywowania dziedzictwa, jako miarę oceny efektywności ekonomicznej pilotażowego programu polityki społecznej kultury pamięci, proponuję przyjąć stopień uczestnictwa młodzieży w poznawaniu odniesień znaków pamięci.
 
  
Tym samym środki finansowe wprowadzane przez program Rodzina 500+, stawać się będą zasobem przedsiębiorczości prywatnej i społecznej, odpowiedniej dla ustroju pracy w społecznej gospodarce rynkowej.
 
---------------------
Uwaga AM z dnia 23.06.2016: dziś skorygowałem układ pojęć na rysunku 1.
Uwaga AM z dnia 12.07.2016: dziś skorygowałem (1) nazwę dla klastra zasobowego  zastępując termin "hybrydowa samorządność" terminem "samoregulacja" (2) określenie dla stylu życia zastepując termin "kultura daru" terminem "kultura solidarności".  
 

KOMENTARZE

  • Wskaźniki to dobry pomysł
    Ocena efektywności różnych instytucji publicznych w oparciu o pewne oficjalnie podawane wskaźniki to bardzo dobry pomysł. Jest to także logiczne, jeśli uznać Państwo za wspólny projekt - wspólne przedsiębiorstwo.

    Obawiam się jednak, że rządzącym nie zależy na tym, aby móc być rzetelnie i powszechnienie ocenianymi.
  • @Michal Stolarczyk 16:52:07
    Tylko w kabaretowych dowcipach rządzący są intelektualnym monolitem. Faktycznie to różni ludzie.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30