Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
168 postów 2138 komentarzy

Społeczeństwo inwestorów

Andrzej Madej - Od urodzenia praktyk przedsiębiorczości.

Telemedyczna lokomotywa zmian

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Uzgodniona 10 czerwca w Krakowie przez grupę społeczników strategia działań badawczych i rozwojowych wskazuje na usługi telemedyczne jako przewodnika do sprawiedliwego wykorzysta nowoczesnych technologii.

Nie jest dobrze
  
Kwietniowy Raport NIK o systemie profilaktyki medycznej stwierdza, że nie ma takiego systemu. I nie jest to nadzwyczajne odkrycie. Wiedzą o tym rodzice, opiekunowie i trenerzy młodzieży aktywnej ruchowo. Wiedzą lekarze, wiedzą uczeni, wie rząd.
 
Na początek Raportu, autorzy prezentują strukturę wpływu różnych czynników na stan zdrowia społeczeństwa korzystając z Raportu Marca Lalonda. To za co odpowiada nasz Minister Zdrowia, czyli system ochrony zdrowia, ma wedle tych kanadyjskich badań wpływ w 10-ciu procentach. To co wynika ze stylu naszego życia, to 53 procent. Pięć razy więcej.
 
 
Rysunek 1. Wykres Marca Lalonda. Źródło Raport NIK z 2017, opracowanie własne  za https://www.nik.gov.pl/plik/id,13788,vp,16224.pdf strona 8.
 
W wymiarze systemów i polityk ochrony zdrowia oznacza to, że kluczową dla dobrostanu zdrowia jest motywacja człowieka do samodzielnego działania. I że taki uspołeczniony system profilaktyki medycznej, powinien być fundamentem nie tylko sytemu ochrony zdrowia ale i szerzej fundamentem narodowej strategii dobrostanu społecznego. Polaków.
 
    
Telemedyczny łącznik społecznej profilaktyki medycznej
 
Najprościej ujmując, nasza motywacja do samodzielnego podejmowania wysiłku unikania chorób, wynika z naszej wiedzy o stanie zdrowia, o zasadach jego ochrony i naprawy Na diagnostyce i na edukacji medycznej.
 
Ale nie tylko.
 
Bywa, że brakuje nam intelektualnych sił do poznania tej wiedzy, bywa, że brakuje sił fizycznych do jej wykorzystania. Bo młodość, bo starość, bo nadzwyczajne przypadłości. Wtedy, dla samopomocy zdrowia, nie wystarcza edukacja medyczną. Pojawia się potrzeba formacji postawy do pracy solidarnej.
 
A zatem dobrostan społeczny wymaga nie tylko domowej edukacji medycznej, ale głębszej i szerszej perspektywy w domowej edukacji pracy solidarnej.
 
Taki jest zakres środkowego, edukacyjnego filara, Modelu medycyny profilaktycznej.
  
Pierwszym badawczy filarem, są okresowe sprawdziany stanu zdrowia dla wieku 7 i 14 lat, organizowane z pomocą szkół podstawowych. Filar ten zawiera również kursy szkoleniowe przygotowujące do domowej edukacji medycznej, dla rodziców i opiekunów uczniów.
 
Trzecim, również badawczym filarem, są okresowe sprawdziany stanu zdrowia dla wieku 28 i 56 lat, organizowane z pomocą zakłądów pracy (medycyna pracy). I ten filar zawiera kursy szkoleniowe przygotowujące do domowej edukacji medycznej, osób każdego pokolenia.  
 
     
 
Rysunek 2. Model medycyny profilaktycznej, oparty na trzech filarach i dwóch integratorach: samorządności i telemedycynie. Źródło: opracowanie własne Andrzej Madej.
 
Wykres przedstawiony na rysunku 2 zawiera poza trzema filarami jeszcze dwa integrujące komponenty Samorządowy i Telemedyczny. Dane gromadzone w wyniku okresowych przeglądów zdrowia w wieku 7 miu, 14 tu, 28 miu i 56 lat, oraz informacje organizujące domową edukację medyczną mają postać cyfrową. Dzięki temu mają one nieograniczone pojemności i mogą być w prosty sposób udostępniane naszym lekarzom. W sposób prosty, szybki i tani dzięki rozwijającym się obecnie w całym świecie, jak kania po deszczu, usługom telemedycznym.

 
Krakowska strategia
 
Pojęcie „system” obejmuje tu powtarzalne działania w ramach gospodarstwa domowego i innych instytucji kultury, wspierane subsydiarnie przez polityki zorganizowanych wspólnot. Wyzwania sprawiedliwego wykorzystania nowoczesnych technologii dotyczą wszystkich obszarów usług służących dobrostanowi społecznemu, ale najbardziej widoczne są w telemedycynie.
 
Dlatego publiczne ustalenia grona pasjonatów Co Dzień Lepszej Polski z 10 czerwca 2017 wskazują telemedycynę jako na lokomotywę zmian. 
 
A dokładniej we wstępie Krakowskiej Strategii Profilaktyki Medycznej, piszemy: 
 
„ (…) 
Początkowym punktem Strategii jest wykorzystanie sportowej rywalizacji młodzieży w wieku 14 lat jaką mogą się stać Symultaniczne Biegowe Mistrzostwa Polski Młodzieży, z  organizowanymi przy tej okazji sprawdzianami wydolności fizycznej – tzw. Testami Kwietnej Mili. 
 
Postulowane w Strategii wprowadzenie obu wydarzeń do Narodowego Programu Zdrowa nastąpi odpowiednio do wniosków wynikających z Projektu Sport promocją zdrowia proponowanego przez grupę placówek medycznych i instytucji nauki. 
 
Projekt jako program badań stosowanych (inaczej: program badawczo – rozwojowy),  powinien sprawdzić użyteczność nowych narządzi, technologii i polityk społecznych dla wsparcia kompetencji rodziców i opiekunów młodzieży w wykorzystywaniu telemedycyny do organizowania i propagowania samopomocy w ochronie zdrowia. 
 
Projekt powinien też wspomóc publiczne debaty nad potrzebami i możliwościami publicznego wsparcia dla pracy dobroczynnej – przez organizatorów kultury fizycznej, szkoły podstawowe, podmioty medyczne. Czyli debaty o rozwoju dobrostanu społecznego
 
Projekt skupia się na potrzebach zdrowotnych i edukacyjnych młodzieży w wieku 14 lat. Jego uzupełnieniem w rozwiniętym systemie uspołecznionej profilaktyki medycznej będą program Junior 7 (dla młodzieży w wieku 7 lat) i programy Senior 28 (lat) i Senior 56 (lat) dla osób dorosłych. Oczekuje się, że rezultaty tych czterech programów powinny być ujęte w specjalizacji medycznej: "Medycyna profilaktyczna".
 
Kluczową ekonomiczną właściwością  Projektu, będzie wykorzystywanie mechanizmów samoregulacji, odpowiednio dla każdej z czterech form uczestnictwa: 
 
(1) samorządowych gospodarzy obiektów przygotowanych do edukacji i do biegowej rywalizacji młodzieży, 
(2) samorządności gospodarczej podmiotów świadczących usługi telemedyczne, 
(3) racjonalności inwestorów skłonnych do prefinansowania polityk społecznych,
(4) solidarności rodziców poszukujący wsparcia dla nadzorowania rozwoju fizycznego dzieci. 
(… )

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031