Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
197 postów 2295 komentarzy

Społeczeństwo inwestorów

Andrzej Madej - Od urodzenia praktyk przedsiębiorczości.

Wolność i równość zdrowia

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Wolność i równość w Rzeczpospolitej różnych narodów.

W otwartej przez Ministra Zdrowia społecznej debacie o zmianach w systemie ochrony zdrowia, przedstawiam propozycje celu modernizacji i głównych zasad systemu, przygotowane przez Grupę Inicjatywną Krakowskiej Strategii Profilaktyki Medycznej.

Co do formy debaty proponujemy, by kluczową perspektywą oceny strategii modernizacji Polskiego systemu ochrony zdrowia, było doświadczenie lekarzy rodzinnych. 
 
 
(1) Cel modernizacji systemu ochrony zdrowia
 
Ramy ustrojowe modernizacji systemu ochrony zdrowia wyznaczają w Polsce dwie kluczowe wartości sprawiedliwego wykorzystania nowoczesnych technologii; wolność i równość.
 
Istotność wolności
Należy postawić pytanie:
Czy można się spodziewać, że w miarę wzrostu zróżnicowania technologii medycznych a zatem wzrostu liczby decyzji o doborze konkretnej procedury medycznej, spomiędzy kilku podobnych procedur o zróżnicowanych efektach terapeutycznych i zróżnicowanych cenach, decyzje te będzie podejmowała  lekarz lub inny uprawniony przez system ubezpieczeniowy, czy też będzie je podejmował sam bezpośrednio zainteresowany, czyli pacjent.
 
Przewidujemy, że w perspektywie 20 lat utrzymane zostaną w Polsce obecnie określone przez Konstytucję warunki wolności gospodarowania i subsydiarności interwencji. Zatem, że to pacjent uczestniczący w procesie decyzyjnym, sam będzie musiał wybrać procedurę, spomiędzy dostępnych dla niego na rynku usług medycznych.
Tym samym wywołując zapotrzebowanie na wzrost społecznych potencjałów kompetencji medycznej.
 
Istotność równości
Należy postawić pytanie:
Czy można się spodziewać, że rozwój technologii medycznych następować będzie w korelacji ze wzrostem możliwości ich wykorzystania, czy wprost przeciwnie, trzeba się spodziewać, że rozwój możliwości technologicznych będzie coraz bardziej powiększać dysproporcje pomiędzy uświadomionymi potrzebami terapii medycznych a finansowymi możliwościami zaspokojenia tych potrzeb.  
 
Przewidujemy, że imponujący rozwój cyfrowych możliwości terapeutycznych, będzie coraz mocniej różnicował cenowo możliwe do zastosowania w konkretnych przypadkach procedury medyczne. Że osadzać to będzie coraz mocniej okoliczności podejmowania decyzji w kontekście ekonomicznym: obejmującym poza pracą dobroczynną, również możliwości finansowania i czasu oczekiwania. Naturalnym jest bowiem, że w warunkach zawsze ograniczonych zasobów budżetowych, osoby będące w lepszej sytuacji zdrowotnej, osoby które „jeszcze mogą poczekać”, będą przesuwane w gospodarującym ograniczonym zasobem systemie ubezpieczeń zdrowotnych, na późniejsze okresy medycznej interwencji.
 
Tym samym powiększając dysproporcję pomiędzy oczekiwanymi potrzebami i możliwościami ich zaspokojenia.
 
Propozycja 1
Cel modernizacji systemu ochrony zdrowia
Trwałość wolności i równości w systemie ochrony zdrowia, wymaga praktyk solidarności i subsydiarności, opartych na kompetencjach pracy dobroczynnej uzyskiwanych w zintegrowanym systemie profilaktyki medycznej. 
 
 
(2) Zasada solidarnego wsparcia wolności: Samopomoc zdrowia
 
Do realizacji zasady solidarnego wsparcia wspólnoty dla zadanej nam wolności, wiedza uzyskiwana o potrzebach i możliwościach dobrostanu zdrowia własnego i swoich bliskich, powinna być integrowana w domowej praktyce pracy dobroczynnej.
 
Zgodnie z propozycjami „Zintegrowanego systemu ochrony zdrowia”, kompetencja dla tej pracy dobroczynnej wynikać powinna, z jednej strony z udziału w narodowych przeglądów zdrowia, organizowanych dzięki publicznym politykom zdrowia, z drugiej strony, z korzystania z usług profilaktycznych placówek medycznych, organizowanych dzięki publicznemu wsparciu szkół, zakładów pracy i instytucji kultury.
 
Wiedza uzyskiwana z tego uczestnictwa, powinna być integrowana w domowej praktyce samopomocy zdrowia, korzystającej z domowych bibliotek medycznych i samokształcenia w rodzinie.
 
Propozycja 2:
Solidarność dla wolności 
System ochrony zdrowia powinien preferować solidarne wsparcie wolności w trosce o dobrostan zdrowia, określane jako zasada Samopomoc zdrowia.
 
 
(3) Zasada subsydiarnego wsparcia równości: Pierwszeństwo do zdrowia.
 
Do realizacji zasady subsydiarnego wsparcia wspólnoty dla zadanej nam równości, system ochrony zdrowia powinien przewidywać możliwości i procedury nie tylko mechanizmów współpłatności, ale szerzej mechanizmów współpartycypacji. Mechanizmów od obecnych praktycznie w Polskim systemie, choć bez ustrojowego potwierdzenia.
 
Sądzimy, że odpowiadając na presję przedstawionego wzrostu cyfrowego różnicowania technologii medycznych, w ciągu kilku lat, ten trudny politycznie problem ustrojowego osadzenia zasady współpłatności, zostanie wreszcie uregulowany.
 
Regulacje te powinny objąć ustrojowy postulat subsydiarnego wsparcia dla równości w korzystaniu z usług medycznych, jako reakcji na nierówności zasobów finansowych, którymi może rozporządzać konkretny pacjent przy podejmowaniu decyzji o wyborze optymalnej dla siebie procedury. Czyli ujmując ograniczenia od strony pacjenta, subsydiarność powinna osłabiać bariery osobistych zasobów finansowych, dla uzyskania oczekiwanej terapii.
 
Propozycja 3:
Subsydiarność dla równości
System ochrony zdrowia powinien respektować zasadę subsydiarnego wsparcia równości, poprzez stosowanie mechanizmu powiązania uprawień pacjenta przy podejmowaniu decyzji o formie wykorzystania ubezpieczenia zdrowotnego dla finansowania procedury terapeutycznej, z jego wcześniejszą aktywnością jako uczestnika Zintegrowanego systemu profilaktyki medycznej, określaną jako zasada Pierwszeństwo do zdrowia.
 
 
(4) Waga opinii o modernizacji systemu
 
Modernizacja systemu ochrony zdrowia jest zagadnieniem istotnym dla każdego obywatela, dla każdej rodziny, dla każdej wspólnoty. Perspektywa tej modernizacji przewiduje zmiany w kulturze gospodarowania, zwiększające znaczenie samodzielności i solidarności w podnoszeniu dobrostanu społecznego. Te, wywołane przez cyfrowe poszerzenie czasu i przestrzeni naszej kultury, procesy zmian w społecznej gospodarce rynkowej, są przedmiotem internetowych rozważań w wielu społecznościach.
 
Dlatego podejmując inicjatywę Ministra Zdrowia, zapraszamy do przedstawiania opinii o naszych trzech propozycjach. 
 
Szczególnie istotne będą dla nas opinie zawodowców codziennej troski o zdrowie, czyli opinie lekarzy rodzinnych.
 
Sądzimy, że to właśnie ta perspektywa, perspektywa lekarzy wspierających zawodowo kulturę solidarności międzypokoleniowej, powinna przesądzać w ocenach propozycji strategii modernizacji Polskiego systemu ochrony zdrowia.
 
 
Andrzej Madej
Przewodniczący Grupy Inicjatywnej
Krakowskiej Strategii Profilaktyki Medycznej
 
---------------
por.
http://si.neon24.pl/post/143161,humanizacja-polskiej-nauki
 
 
 

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930