Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
216 postów 2425 komentarzy

Społeczeństwo inwestorów

Andrzej Madej - Od urodzenia praktyk przedsiębiorczości.

Europa jutra

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Czy Polska pomoże Europie zablokować elitaryzm ?

Elitaryzm czy egalitaryzm
 
Każdy z Europejskich krajów, poszukując najlepszego dla swojego narodu sposobu wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii w indywidualizowaniu usług publicznych, staje dziś wobec wyboru jednej z dwóch strategii.
 
Z jednej strony dysponenci zasobów sterowania ludzkimi zachowaniami, chcieliby nimi redukować nasze postawy do produktywności i konsumeryzmu. Dla rozwijania przedmiotowych relacji instytucji i ludzi.
 
Z drugiej strony kultywatorzy wartości cywilizacji chrześcijańskiej, chcieliby wykorzystać nowoczesne technologie do wspierania postaw roztropności, umiarkowania, męstwa, sprawiedliwości i pracodzielności. Dla rozwijania podmiotowych relacji ludzi i instytucji.
 
Ta pierwsza tendencja opiera się na przekonaniu, że dla rozwoju wspólnot najlepszym jest uznanie przewodnictwa elit.
Ta druga tendencja opiera się na przekonaniu, że największe pożytki z wolności dla solidarności, daje respektowanie równości.
 
Przedstawione w tekstach Kultura zdrowia Rzeczpospolitej i Kultura przestrzeni Rzeczpospolitej, propozycje wykorzystania instytucji demokracji bezpośredniej dla narodowego regulowania programów rozwoju oraz dla samorządowego regulowania ładu przestrzeni, wpisują się w drugą strategię.
 
Opowiedzenie się za nią w debacie o kierunku modernizacji ustroju życia publicznego w demokracji po Gutenbergu, wymaga odwołania się do narodowej tradycji politycznego samostanowienia.
 
 
Nurt insurekcyjny czy ugodowy
 
W protokole z posiedzenia Komisji sejmowej dnia 26 lipca 2005 roku, o uświetnieniu pamięci Ruchu społecznego Solidarność, uznaniem 31 sierpnia Dniem Narodowego Święta Solidarności i Wolności, odnajdujemy dwa nurty tradycji prowadzące do niepodległości: insurekcyjną i ugodową. Tą pierwszą przedstawia poseł Antoni Mężydło z PiS, eksponując gotowość ofiary dla narodowych wartości. Tą drugą przedstawia poseł Andrzej Celiński z SLD, eksponując gotowość do kompromisu rządu i społeczeństwa.
 
Odniesienie się do jednego z tych dwóch nurtów, tworzy zasadniczą linię debat historyków i świadków tamtych dni. Debat trudnych, nie tylko z uwagi na rzeczywiste zróżnicowanie preferencji w konkretnych działaniach, realnie obecnych po obu stronach ówczesnego konfliktu politycznego, ale i ze względu na trudności dowodowe.
 
Co najczęściej prowadzi do emocjonalnej sprali gloryfikacji i degradacji konkretnych zachowań i postaci.
 
 
Nurt tradycji konstytucyjnej
 
Ale jest jeszcze trzeci nurtu tradycji w Ruchu społecznym Solidarność.
 
W tekście Demokracja dla rozwoju, wskazałem na umocnienie duchowego źródła nadziei na polityczną niepodległość, Pierwszą Pielgrzymką Papieża Jana Pawła II do Polski w czerwcu 1979.
 
W szerszym kontekście, potwierdziła onaprzewodnicza rolę hierarchów Kościoła Katolickiego, w życiu narodowym okresu sowieckiego zniewolenia. Rolępodjętą z pełną powagą i przyjęta z powszechnym zrozumieniem.

Począwszy od kardynała Adama Sapiehy, poprzez Prymasa Stefana Wyszyńskiego do Papieża Jana Pawła II, nawiązywano do politycznego obyczaju wypełniania roli interreksów, w okresach pomiędzy śmiercią Króla, a sejmowym wyborem jego następcy.
 
Obyczaj politycznej odpowiedzialności interreksów, splótł się w Ruchu społecznym Solidarność z innym obyczajem politycznym Dawnej Rzeczpospolitej; organizacji sejmów skonfederowanych. Zawiązywanych dla przełamania konkretnej wady rozwojowej, utrzymywanej w interesie elit, z wykorzystaniem instytucji liberum veto.
 
Uważam, że powiązanie obu tych obyczajów życia publicznego Rzeczpospolitej; instytucji interreksa i instytucji sejmu skonfederowanego, realizowanemniej lub bardziej intuicyjnie przez Ruch społeczny Solidarność, stworzyło unikalną formułę modernizacji Europy Środka.
 
Będącą Nurtem tradycji konstytucyjnej, w dziejach Polski.
 
 
Polski zasiew humanitaryzmu
 
Współczesny spór pomiędzy rzecznikami elitaryzmu a egalitaryzmu w wykorzystaniu nowoczesnych technologii dla życia publicznego, to nie tylko intelektualna debata o elementach infrastruktury czy o dynamice stylu życia. Konsekwencją jego rozstrzygnięcia, będzie długość i sposób zarządzania kolejkami do lekarzy, będzie sposób społeczego nadzoru nad użytkowaniem publicznymi przestrzeni, będą uprawnienia rodziców w wychowaniu dzieci.
 
Wzorem XV wiecznej debaty o nowoczesnej Europie, Polska powinna się opowiedzieć w tym sporze za demokracją, samostanowieniem i miłością, przeciw despocji, segmentacji i eutanazji. Za egalitaryzmem przeci elitaryzmowi.
 
Dobrą okazją dla potwierdzenia współistnienia kilku nurtów tradycji w naszym rodowodzie politycznym, byłoby szerokie zaproszenie do wprowadzenia osobistych świadectw Polskiego przełomu na drodze do Trzeciej Niepodległości roku 1979, do tworzonych w bibliotekach przy domach kultury, Gromadzkich Repozytoriów Pamięci.
 
 
 
//si.neon24.pl/post/145292,demokracja-dla-rozwoju
 
//si.neon24.pl/post/145317,kultura-zdrowia-rzeczpospolitej
 
//si.neon24.pl/post/145335,kultura-przestrzeni-rzeczpospolitej

 //si.neon24.pl/post/145012,gromadzkie-repozytorium-pamieci 

KOMENTARZE

  • @
    //Czy Polska pomoże Europie rozprawić się z elitaryzmem ?//

    Egalitaryzm to swoiste dążenie do uniwersalizmu, a każdy uniwersalizm jest blokowaniem ewolucji, która toruje drogę narodom. Egalitaryzm jest przeciwny naturze.

    Nie po drodze mi z tym Panem, ale warto przeczytać.

    http://www.legitymizm.org/ebp-egalitaryzm
  • @Arjanek 19:54:02
    Wg definicji SJP:
    "Egalitaryzm
    pogląd społeczno-polityczny uznający za podstawę sprawiedliwego ustroju społecznego zasadę równości wszystkich ludzi."

    "Elitaryzm
    1. odgradzanie się od ogółu, zamykanie się w grupie osób uprzywilejowanych lub uważających siebie za lepszych pod danym względem;
    2. pogląd społeczno-polityczny głoszący potrzebę wyodrębnienia w społeczeństwie elit rządzących."

    Utożsamienie słów egalitaryzm i równość, ma w moim odczuciu głębokie oparcie w chrześcijańskiej cnocie pokory.
    Wskazany przez Pana portal monarchistyczno-konserwatywny poszerza w sposób nie przekonujący mnie pojęcie ujęcie egalitaryzmu.

    Moim zdaniem dynamizacja życia społecznego prowadzi do konieczności opowiedzenia się za jednym z tych dwóch poglądów, wartości.
    Ja się opowiedziałem i mam nadzieję, że tak też wybiera (wybierze) większość Polaków.
  • @Arjanek 19:54:02
    Dynamika korzystania z sieci wiedzy otwiera nieograniczone wymiary indywidualnej rywalizacji. Problemem drogi narodu będzie integracja międzypokoleniowa i jej lokalne oddziaływanie dla wspólnych wartości.

    Stąd dla przyszłości Europy narodów ważne będą gromadzkie repozytoria pamięci i demokracja bezpośrednia.

    A Królów wystarczy Trzech.
  • @Autor
    Chyba idziemy na "zbliżenie" poglądów.
    Problem jaki widzę, że doktryna KK jest hierarchiczna, a zatem sprzeczna z kierunkiem umożliwiającym rozwój społeczności ludzkich.
    Egalitaryzm jest jedynym wyjściem, ale z wykorzystaniem struktur celowych, gdzie przy rozwiązywaniu konkretnego problemu można (należy) stosować podległości, które wszak muszą przestać obowiązywać po rozwiązaniu problemu.

    Druga rzecz.
    Poruszył Pan kwestię interreksa. W naszych warunkach wskazuję, że tę rolę może spełnić Intronizacja Chrystusa - jako czynnika stymulującego proces, aż do uzyskania przemiany systemowej.

    Cóż. Który trend zwycięży: hierarchiczność, czy egalitaryzm - trudno wyrokować. Naszym zadaniem jest wybranie Drogi.
  • @Krzysztof J. Wojtas 09:17:13
    Cyfrowa indywidualizacja kultury w połączeniu z eltaryzmem to Europa obozy edukacji do spokojnej śmierci. Eltaryzmem trzeba zatrzymać demokracją bezpośrednią. I kulturą pamięci.
  • @Andrzej Madej 10:16:23
    Ten mój wpis był samrtfonowo nieporadny.
    Winno być:

    Cyfrowa indywidualizacja kultury w połączeniu z ideą elitaryzmu, może wprowadzić w Europie system "Obozów edukacji do spokojnej śmierci".
    Nad wejściami napiszą: "Edukacja czyni wolnym" i wprowadzą do szkolnych lekcji z "Propedeutyki kapitału ludzkiego".

    Musimy uważać, by nasi Komisarze nie zabudżetowali tych innowacji nowego stylu życia, w Brukselskich preliminarzach finansowych dla TenKraju.

    No i rozwijać instytucje demokracji bezpośredniej, nie słuchając strategów: Wolności bez prawa do głosu.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930